سلام عليكم!
از نظر جهان بيني اسلام، مطالعه نفس عمل به تنهايي كافي نيست. بلكه عمل به همراه محرك و انگيزه آن ارزش دارد. بسيار ديده شده كه بسياري بيمارستاني و ...مي سازند كه ظاهراً كاري نيك است، اما اهداف پليد ديگري دارند كه مي خواهند در سايه اين كار به آن برسند.
پرونده دانشمندان را از چند نظر بايد مورد بررسي قرار داد:
1- گاهي هدف اصلي يك هدف تخريبي است. مانند كشف انري اتمي كه نخستين بار به منظور ساخت بمب هاي اتمي صورت گرفت. تكليف اين مخترعان كاملاً روشن است. چون نيت شان روشن است.
2- گاهي مخترع يا مكتشف هدفش بهره گيري مادي، و اسم و آوازه مي باشد. در حقيقت حكم تاجري دارد كه براي درآمد بيشتر تاسيسات عام المنفعه اي بوجود مي آورند. نيت اين گروه هدفي جز درآمد نيست و اگر كارديگري بود كه درآمدش بيشتر بود، به سراغ آن مي رفتند. اين هدف درعين اينكه هدف بدي نيست، اما هدف مقدسي هم نيست.
3- گروه سومي هستند كه مسلماً انگيزه هاي انساني دارند و يا اگر معتقد به خدا باشند، سال هاي عمر خود را درگوشه آزمايشگاه هايشان به سر مي برند به اميد اينكه بتوانند خدمتي به هم نوع خود كنند. اين افراد اگر به خدا ايمان داشته باشند كه شكي درپاداششان نيست و اگر كه ايمان نداشته باشند، اما محركشان انگيزه انساني باشد، مسلماً خداوند عادل آنها را از پاداش محروم نخواهد كرد. اما چگونه و چطور جزيياتش برايمان معلوم نيست، ممكن است در دنيا باشد يا آخرت....(البته اگر آنها در پذيرش خدا عذر داشته باشند، مثلاً دين به آنها نرسيده باشد و....كه تقصيري نخواهند داشت) ما هيچ دليلي نداريم كه جمله ان الله لايضيع اجر المحسنين، شامل آنها نشود. ضمناً آيه : فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره و من يعمل مثقال ذره شرا يره، نيز خود تاييد كننده اين مسئله است. دربحارالانوار ج3 مي خوانيم در بني اسراييل مرد با ايماني بود كه همسايه كافري داشت. مرد بي ايمان نسبت به همسايه اش خوش رفتار بود. وقتي از دنيا رفت، خدا برايش خانه اي بنا كرد كه از آتش محفوظ باشد. و به او گفته شد كه اين به سبب نيك رفتاريت با آن مومن بود))
خلاصه اينكه عمل هيچ كس بي نصيب نخواهد ماند. البته جواب سئوال شما مي توانست از اول همين جمله باشد: تخفيف در مجازات
اما هدف جواب دادن نيست. بلكه اين است كه تمام مسئله روشن شود. اگر نياز به توضيح بيشتري بود، بفرماييد تا ارائه شود.با تشكر از حسن اعتماد شما. منتظر سئوالات بعدي شما هستيم...يازهرا.