سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قربانگاه خردها را بیشتر آنجا توان یافت که برق طمعها بر آن تافت . [نهج البلاغه]

قسمت اول : 

خلق نیکو

انسان های بزرگ با برخورد و خلق و خوی بزرگشان از دیگران متمایز می شوند . حسن خلق و گشاده رویی از بارزترین صفاتی است که در معاشرت اجتماعی باعث نفوذ محبت می شود و در تأثیر سخن اثری شگفت انگیز دارد . به همین جهت خدای تبارک و تعالی پیامبران و سفیران خود را انسان هایی عطوف و نرم خو قرار داد تا بهتر بتوانند در مردم اثر گذارند و آنان را به سوی خود جذب نمایند .
این مردان بزرگ برای تحقق بخشیدن به اهداف الهی خود ، با برخورداری از حسن خلق و شرح صدر ، چنان با ملایمت و گشاده رویی با مردم رو به رو می شدند که نه تنها هر انسان حقیقت جویی را به آسانی شیفتة خود می ساختند و او را از زلال هدایت سیراب می کردند ، بلکه گاهی دشمنان سنگدل را نیز شرمنده و منقلب می کردند . بزرگواری و عظمت شخصیت پیامبر اکرم (ص) که خدای متعال بدان تصریح فرموده :
انک لعلی خلق عظیم . 1
به درستی که تو به اخلاق پسندیده و بزرگی آراسته شده ای .
مورد اذعان مخالفان او نیز بود ؛ چرا که پیامبر این موضوع را جزء استراتژی های دعوت خویش قرار داده است . بسیاری از مخالفان سرسخت رسول گرامی اسلام (ص) پیش از آنکه با منطق زبان یا شمشیر پیامبر ، تسلیم شوند ، از درون مقهور عظمت اخلاق نیکوی او شدند .
بر این اساس ، پیامبر (ص) نیکوترین برخورد را با یاران خود داشت به طوری که همه مجذوب دیدار و مشتاق همنشینی با او بودند . این رفتار عالی بود که آنها را جذب پیامبر (ص) می کرد و فرصت مناسب را برای هدایت آنها فراهم می ساخت . لذا بسیجیان سلحشور باید در برابر عموم مردم ، مهربان ، خوش خلق و دلسوز باشند ، با آنان خوش رفتاری نموده ، به کمکشان بشتابند ، در غم و شادی مردم سهمی باشند و با چهره ای متبسم ، مؤدب و خوش خویی با آنان رو به رو شوند و از این طریق سبب ترویج تفکر بسیجی و پیوند با مردم باشند .

 

پی نوشت :
« درسهایی از سیره محمد پیامبر اعظم(ص) » نشر سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج


 



نویسنده: مجید | دوشنبه 86 فروردین 20 ساعت 12:32 صبح |
: جستجو